Da! Istina je! Električni automobili više nisu naša budućnost. Oni su tu, među nama. Oni su već naša sadašnjost. Toga su sve više svjesni brojni proizvođači automobila, a pored njih i samo kupci o kojima u ostalom i ovise popularnost pojedinog modela. Pogledamo li malo unatrag, kad su se spominjala električna vozila, najveći fokus se stavljao na njihovu cijenu, a nakon toga na doseg. Nikada nije lagano zadovoljiti sve kupce, no treba se krenuti nekim redom.
U Renaultu, gdje imaju već dugogodišnje iskustvo u proizvodnji i prodaji električnih automobila, itekako su svjesni što treba ponuditi tržištu. Model Zoe na mnogim je tržištima Europe najtraženiji električni automobil. Svijest kupaca je mijenja, a to prate i novi trendovi. Sada je kod nas, u domaće prodajne salone pristigao Renaultov još jedan električni model. Riječ je o elektrifikaciji najmanjeg Renaultovog modela – Twinga. Električno izdanje u imenu nosi dodatak Z.E., a što bi bilo Zero Emission – bez emisija ispušnih plinova.
Ono što je Prednost Twinga Z.E. nad mnogim ostalim električnim modelima koja su na tržištu, svakako je njegova prodajna cijena. Naime, električni Twingo dostupan je u tri razine opreme – Life, Zen i Intens. Početni model kreće s cijenom od 139.200 kuna, srednji paket opreme stoji 153.200 kn, dok je najbogatije opremljen Intens za kojeg je potrebno izdvojiti 168.200 kuna. Znači da je Twingo Z.E. ujedno najpovoljniji električni automobil koji je dostupan na domaćem, hrvatskom tržištu.
U slučaju da ste o električnom automobilu razmišljali tijekom ljeta i prijavili se za poticaje Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost možete dobiti povrat 40% sredstava, pa vas početni model ispadne 85.520 kuna. Znamo li da benzinski Twingo od 65 KS, koji se također nudi u tri razine opreme, starta cijenom od 76.800 kuna, dolazimo do toga da se za svega 8700 kuna više dobiva električno izdanje.
Life je stvarno osnovna verzija koja nema niti električne podizače prednjih stakala, radio uređaj ili pak klimu, ali sve je moguće konfigurirati ili odabrati bolju početnu razinu opreme. Tvorničko jamstvo na Twingo Z.E. je dvije godine, a uz nadoplatu od 3600 kuna moguće ga je produljiti na 5 godina ili 100.000 kilometara.
Iako mnogi o Twingu znaju puno toga, nije zgorega neke stvari i ponoviti. Povijest ovog najmanjeg Renaultovog automobila traje od 1992. godine. Ono što ga je proslavio svakako je praktičnost prve generacije, a što su popratili izvrsni prodajni rezultati na brojenim europskim tržištima. Trenutno je na tržištu treća generacija popularnog gradskog mališana, a vjerujemo kako će joj upravo električno izdanje pomoću u daljnjoj popularizaciji.
Trebate li nešto od dijelova za svog Twinga, bez obzira o kojoj generaciji pričali, ne zaboravite kako brojne dijelove možete pronaći u Auto Kreši. Krenemo li od onih osnovnih stvari poput metlica brisača ili pak zimskih guma koje se sada vrlo mnogo traže, pa do ulja, filtera, diskova i kočionih obloga, svjećica, antifriza ili pak gumenih ili platnenih tepiha, sve to možete pronaći u prodajnoj paleti Auto Kreše.
U prilog ovom modelu ide i situacija koja nas je zadesila ove godine. Pandemija koronavirusa mnoge je natjerala na racionalnije, ali ekološkije razmišljanje. Bez obzira trebate li automobil u privatne ili pak poslovne svrhe, bitno je znati gdje i koliko ćete ga koristiti. Vozite li se prvenstveno u gradu, i tek jednom ili dva puta godišnje odlazite na neki put izvan grada, vjerujemo kako je električni automobil, pa i ovaj najjeftiniji vrlo dobro rješenje za vas.
Zašto tako mislimo? Znamo li da Twingo Z.E. pokreće motor snage 60 kW (82 KS) s trenutačno dostupnim okretnim momentom od 160 Nm, jasno nam je kako imamo na raspolaganju jako dobre performanse. Pored toga, iskustvo vožnje električnog automobila sa snažnom, a istovremeno tihom ubrzanjima daju jednu posebnu notu. Znamo li kako je električni Twingo opremljen visokonaponskom (400 V) baterijom kapaciteta 21,3 kWh, omogućen mu je domet od oko 250 km u gradskoj vožnji te 180 km u mješovitoj vožnji. Način rada Eco aktivira se pritiskom na gumb smješten na središnjoj konzoli. Ovaj način rada regulira ubrzavanje i maksimalnu brzinu na autocesti kako bi omogućio domet od oko 225 km u mješovitoj vožnji. Znači, tko god radi manje od 200 kilometara dnevno na gradskog ili međugradskoj relaciji, nema problema s dosegom. Znamo li i da još uvijek imamo dosta besplatnih punionica po Hrvatskoj, možete se voziti i za 0 kn po kilometru. Punite li pak kod kuće, po cijeni od 0,6 kn za 1 kW, ispadne da bateriju napunite za 12 kuna, pa možemo reći da vas 100 km vožnje košta 6 kn.
Svima je dobro znano kako se Twingo osjeća ‘kao doma’ kad vozi gradskim prometnicama. Poput već dobro poznatih inačica koje za pogon koriste motor s unutrašnjim sagorijevanjem, udobnosti i užitku u vožnji karakteristike su i Z.E. modela. Ovaj gradski zvrk može se pohvaliti najmanjim krugom okretanja u klasi, samo 4,3 m za polukružno okretanje. Električni stražnji pogon i brojni načini rada čine ga još zabavnijim u vožnji.
Znači, spomenuli smo kapacitet baterije, a recimo i da je riječ o litij-ionskoj tehnologiji baterije čija je ukupna masa 165 kilograma. Za prijenos snage, odnosno momenta motora na stražnje kotače zadužen je automatski mjenjač s reduktorom. Upravo ta činjenica, da je riječ o pogonu na stražnju osovinu u vožnju donosi i određenu dozu zabave. Bateriju čine litij-ionske ćelije razvijene u suradnji s tvrtkom LG Chem.
Važno je i istaknuti kako ugradnja ove baterije nije utjecala na prostranost i obujam prtljažnika. Doduše, znamo da automobil dugačak 3,62 metra ne može ponuditi neki jako veliki prtljažnik. Kod Twinga Z.E. tu je riječ o 174 do 240 litara ispod pokrova prtljažnika, a što se preklapanjem naslona stražnje klupe može povećati na 980 litara.
Toplinsko upravljanje baterijom temelji se na sustavu hlađenja tekućinom, što je novost u ponudi Renaulta Z.E. Zahvaljujući punjaču Caméléon koji je Renault razvio za model Zoe, bateriju je moguće puniti na svim punionicama izmjeničnom strujom (AC) snage do 22 kW. Aluminijske pregrade, u potpunosti integrirane u strukturu paketa baterija, dodatno jačaju njezinu izdržljivost u slučaju sudara. Baterija je sačinjena iz 8 modula.
Pogonski sklop inačice Z.E. (motor, redukcijski mjenjač i ugrađeni punjač) preuzet je iz modela Zoe te je, kao i ostali električni motori Renault grupacije i njezinih partnera, proizveden u tvornici Cléon na zapadu Francuske. Zahvaljujući njemu, ovaj mali gradski automobil odlikuje se prvoklasnom energetskom učinkovitošću.
Uz ovakav sklop elektromotora i baterije, 1112 kilograma težak četverosjed treba četiri sekunde da bi postigao brzinu od 50 kilometara na sat, odnosno 12,6 s za 100 km/h. Maksimalna brzina iznosi 135 km/h, što svakako omogućuje i vožnju autocestom, no budimo iskreni, brzine iznad nekih 100 kilometara na sat ipak nisu preporuka na dulje vrijeme jer se time konačan doseg vrlo brzo smanjuje.
Twingo Z.E. opremljen je Renaultovim punjačem Caméléon s pomoću kojega se možete puniti kod kuće, na poslu ili na punionicama izmjeničnom strujom (AC) snage do 22 kW. Ova se tehnologija prilagođava snazi punionica, a kako bi se što efikasnije iskoristila prednost postojeće infrastrukture. Time se dolazi do optimalnog vremena punjenja Twinga Z.E., neovisno o tome gdje ga punili, na kakvoj punionici. Prema onome što napominju u Renaultu, punjenje na običnim javnim punionicama četiri je puta brže nego kod konkurenata. Nakon samo 30 minuta punjenja na punionici snage 22 kW, osiguran je domet za 80 km mješovite vožnje.
I dok mnogi smatraju kako se zbog izvrsnih ubrzanja na električnim automobilima često trebaju mijenjati i kočnice, koje nakon toga pomažu u usporavanju, to baš i nije tako. Električno izdanje Twinga ima način rada B koji vozačima omogućuje da odaberu između tri stupnja regenerativnog kočenja čim otpuste pritisak s papučice gasa. Odabirom intenzivnog prikupljanja energije kočenja vozilo značajno usporava. Time se dolazi i do brzog punjenja baterije, odnosno smanjena je potreba za kočenjem, što dovodi do jednostavnije gradske vožnje.
Ne toliko u prvoj, koliko u drugoj i trećoj generaciji modela Twingo, Renault je kupcima ponudio vrlo šaroliku paletu opreme kojom je omogućena vrlo visoka razina personalizacije. Tako je i kod električnog izdanja, a ono što ga također karakterizira su i posebna izdanja koja su se već počela prodavati i na nekim tržištima postizati zapažene rezultate.
Logotip ‘Z.E.’ u putničkoj kabini podsjeća kako je riječ o posve električnom modelu. Unutrašnjost krasi i 7-inčni zaslon osjetljiv na dodir, naravno u boji, a koji dolazi od druge razine opreme te omogućava pristup brojnim povezanim uslugama. Počevši od inačice Zen, kupci novog Twinga Z.E. mogu odabrati neki od raznobojnih paketa za uređenje unutrašnjosti i tako personalizirati boju umetaka armaturne ploče, okvira ventilacijskih otvora, krakova upravljača te presvlaka. Središnja konzola nudi pregršt prostora za pohranu.
Maloprije spomenuti multimedijski sustav Easy Link osigurava povezane usluge Renault Easy Connect kojima vozači mogu pristupiti putem 7-inčnog dodirnog zaslona Renault Easy Linka, smještenog na središnjoj konzoli. Povezani multimedijski sustav Renault Easy Connect, namijenjen upotrebi u vozilu i izvan njega, sada je dostupan u čitavoj ponudi Twinga. Povezane usluge u vozilu uključuju navigacijski sustav s informacijama u stvarnom vremenu, intuitivno pretraživanje putem Googlea te automatsko ažuriranje svih značajki i usluga.
Svim ovim uslugama moguće je pristupiti i putem aplikacije za pametne telefone MY Renault. Valja istaknuti kako posebne značajke, karakteristične za električna vozila, dodatno poboljšavaju povezanost u Twingu Z.E.. Tako vozači putem pametnog telefona mogu poslati svoj plan putovanja vozilu, preuzeti pješačke upute do konačnog odredišta te jednostavno pronaći svoj automobil s pomoću usluge Find My Car. Ugrađeni sustav Easy Link omogućuje programiranje punjenja u razdoblju najnižih cijena električne energije. Sustav tijekom vožnje prikazuje preostali domet u stvarnom vremenu, a zatražite li, prikazat će i najbliže punionice te njihovu raspoloživost u stvarnom vremenu.
S pomoću aplikacije MY Renault, vozači mogu daljinski nadzirati status baterije te upravljati radom klima-uređaja i grijanja kako bi postigli optimalnu temperaturu putničkog prostora tijekom punjenja i tako očuvali domet svojeg vozila. Vozačima je na raspolaganju i usluga Planiranja rute električnog vozila koja prikazuje željenu rutu zajedno s raspoloživim punionicama.
Ne znamo jeste li znali, no Twinga je dugogodišnji predvodnika A-segmenta u Francuskoj i četvrti najprodavaniji mali gradski automobili u Europi. Twingo Z.E. sedmo je električno vozilo grupe Renault nakon modela Zoe, Twizy, lakih gospodarskih vozila Kangoo Z.E. i Master Z.E., RSM-ove luksuzne limuzine SM3 Z.E. dostupne u Južnoj Koreji i električnog vozila City K-ZE dostupnog u Kini. U klasi malih gradskih automobila, Twingo Z.E. našao se uz bok modelu Zoe iz B-segmenta. Poput ostalih inačica modela Twingo, ovaj Z.E. sklapa se u našem susjedstvu, u tvornici u Novom Mestu, u Sloveniji.
Vozite li već neku od verzija Twinga ili pak nekog drugo Renault modela, računajte kako u Auto Kreši imate priliku pronaći brojne rezervne dijelove. Idete li na mali servis i trebate samo ulje, filter ulja, filter goriva, filter zraka i filter kabine, nema problema, sve to ima u Auto Kreši. Trebate li pak svog metalnog ljubimca opremiti za zimu, u Auto Kreši potražite zimske gume, nove metlice brisača ili pak gumene tepihe, kao i zimsku tekućinu za stakla ili pak antifriz i novi akumulator.
Pored toga, imajte na umu kako sve dijelove možete naručiti i online, iz udobnosti svog doma uz besplatnu dostavu na odabranu adresu u slučaju da je riječ o vrijednosti većoj od 500 kuna.