Uvijek nam je drago čuti kako su naši ljudi dobro pozicionirani u nekim globalnim tvrtkama. Tako smo prilikom uvođenja nove, četvrte generacije Toyotinog modela Yaris doznali kako je za izgled njegovog eksterijera bio zadužen upravo ‘naše gore list’. Naime, glavni dizajner eksterijera novog Yarisa je Mario Majdandžić. Mario je rođen u Hrvatskoj, no studirao je u Njemačkoj. Prije Toyote radio je u BMW-u, a gdje je ostao zapamćen po ekstravagantnom konceptu Vision EfficientDynamics, prikazanom tijekom 2009. godine na frankfurtskom salonu automobila. Mario je prije dolaska u bavarsku kompaniju premium automobila dvije godine radio i u Volkswagenu.
U Toyoti je dobio zadatak od voditelje projekta novog Yarisa pripremiti dizajn koji će podsjećati na crni japanski grah. Nakon njega iduća poveznica bile su mu dinamične linije mišićavog bika, a iz čega je nastao novi Yaris. Zanimljiv slijed događaja, a uvjereni smo kako će konačan proizvod nastaviti uspjeh dosadašnje tri generacije gradskog automobila. U slučaju da već vozite neku od dosadašnjih verzija Yarisa, ne zaboravite kako brojne dijelove možete pronaći u Auto Kreši. Krenemo li od onih osnovnih stvari poput metlica brisača ili pak zimskih guma koje se sada vrlo mnogo traže, pa do ulja, filtera, diskova i kočionih obloga, svjećica, antifriza ili pak gumenih ili platnenih tepiha, sve to možete pronaći u prodajnoj paleti Auto Kreše.
I dok nove generacije automobila neprestano rastu, novi Yaris je čak i smanjen. Korištena je Toyotina nova globalna arhitektura (Toyota New Global Architecture – TNGA), uvedena je modularna platforma GA-B, a koja će u budućnosti biti temelj za niz novih modela. Platforma GA-B je ključna za poboljšane dinamičke performanse Yarisa, jer mu daje sniženo težište i puno veću krutost karoserije.
Novi je Yaris dugačak 394 centimetra (pola centimetra kraće od dosadašnjeg), a međuosovinski razmak je povećan za 50 mm. Od toga će najviše koristi imati putnici jer je na raspolaganju povećana prostranost kabine. Pored toga, korištenje nove platforme omogućilo je smanjenje ukupne visine za 4 cm, dok je povećanje širine vozila za 5 cm te dodatnih 5,7 cm širine traga kotača pridonijelo ukupnom niskom, širokom i snažnom stavu automobila. Smanjeni su i prednji te stražnji prepusti, i to prednji za 1 cm (80 cm), a stražnji za 4,8 cm (58 cm). Time se dodatno naglašavaju ukupne kompaktne dimenzije, a dobiven je i najmanji radijus okretanja (4,9 metara) u klasi, što je idealno za kretanje po gradskim ulicama i parkiranje na skučenim mjestima.
Cijeli je automobil pripremljen prema konceptu ‘manje je više’. Manje dimenzije, za više dinamike. Manje dimenzije, za više prostora u putničkom prostoru. Tu je i više kvalitete, a što je postignuto korištenjem novih materijala. Ovisno o paketu opreme te odabranom motoru, na raspolaganju su kotači od 15, 16 ili 17 inča. Novi sklopovi svjetala se odlikuju LED tehnologijom te uključuju pokazivače smjera koji se izmjenjuju s dnevnim svjetlima.
U putničkoj je kabini promijenjen položaj sjedenja za upravljačem, a što donosi veću preglednost, kao i veći užitak u vožnji. Tako je vozačevi sjedalo pomaknuto unatrag za 6 cm (zahvaljujući čemu je poboljšan i raspored masa u automobilu). Nadalje, položaj kuka vozača spušten je za 2,1 cm, čime je postignuti dinamičniji položaj za vožnju. Time se dobilo i više prostora za glavu unutar manje ukupne visine automobila. Povećana je mogućnost namještanja obruča upravljača po dubini, pa ga je sada moguće privući za 7,7 cm bliže vozaču, a istovremeno je sami obruč uspravljen za šest stupnjeva Povećan je i razmak između prednjih sjedala, a čime više prostora dobivaju i osobe jače tjelesne građe. Novost su i središnji zračni jastuci, između prednjih sjedala, što dovodi do povećanja sigurnosti.
Klasična instrumentna ploča je otišla u zaborav. Sada su tu dva velika pokazivača te TFT višenamjenski zaslon smješten između njih. Na centralnoj poziciji je dodirni zaslon koji odlikuje oštra slika velike rezolucije. Novi Yaris je jedini model u segmentu B koji nudi opciju 10-inčnog virtualnog zaslona u boji. On projicira ključne podatke na podnožje vjetrobrana, u vidnom polju vozača, u skladu s konceptom ‘ruke na upravljaču, pogled na cesti’. Prikazani podaci uključuju brzinu vozila, sigurnosna upozorenja (povezana sa sustavom Toyota Safety Sense), upute navigacije i informacije multimedije. Vozač može odabrati koje informacije želi vidjeti putem izbornika postavki na višenamjenskom zaslonu.
Primjeri funkcionalnosti vrhunske kvalitete koje je moguće naručiti za novi Yaris uključuju vrhunski audio sustav JBL s osam zvučnika, grijani obruč upravljača i plava ambijentalna rasvjeta kabine u prostorima za noge, oblogama vrata i središnjoj konzoli. Na raspolaganju je i paket s kompletom LED svjetala, uključujući svjetla za maglu. Sve izvedbe novog Yarisa omogućavaju jednostavnu, bežičnu integraciju pametnog telefona putem aplikacije Apple CarPlay i Android Auto, što omogućava korisniku jednostavan pristup omiljenoj aplikaciji uz korištenje 8-inčnog središnjeg zaslona multimedije za upravljanje. Korisnim internetskim uslugama je moguće pristupiti uz Toyotinu aplikaciju MyT.
Funkcionalnosti uključuju praktične i korisne informacije o Toyoti, funkciju ‘pronađi moj automobil’ i navođenje ‘do vrata’, koje pruža upute korak po korak ako ne možete parkirati na svom odredištu. ‘Pošalji u automobil’ omogućava vozaču planiranje putovanja i kada nije uz svoje vozilo te slanje tog plana u navigacijski sustav u vozilu. Ova aplikacija isto tako bilježi podatke o vožnji, pa je naknadno moguće očitavati podatke kao što su kilometraža, brzina i ubrzanje. MyT može isto tako slati podsjetnike za redovno održavanje automobila. Za novi Yaris je na raspolaganju i bežični punjač pametnog telefona. Dimenzija 15 x 8 cm, dovoljno je velik da je na njega moguće postaviti zadnju generaciju mobilnih uređaja.
Kupci mogu birati između dva benzinska je jednog hibridnog sklopa. Ponudu otvara jednolitreni benzinac od 72 KS koji dolazi upregnut s 5-stupanjskim ručnim mjenjačem. Iduća opcija je 1,5-litreni benzinac od 125 KS. On dolazi u kombinaciji sa 6-stupanjskim ručnim mjenjačem. Očekuje se kako bi ova dva motora trebala činiti nešto manje od 50% prodaje. Ostatak bi se trebao odnositi na hibridni model. Riječ je o četvrtoj generaciji Toyotine hibridne tehnologije koja uvodi nove komponente konstruirane tako da budu kompaktne, lagane i učinkovite. Napredak ne ostvaren na nekoliko polja. Tako je ukupna učinkovitost povećana za 20%, što se obično postiže na račun performansi. Međutim, snaga je veća za 16% pa je sada ukupna snaga sustava 116 KS, uz poboljšanje ubrzanja s mjesta do brzine od 100 km/h za 15%. Tako sada novi Yaris treba 9,72 sekunde do ‘stotke’, a i odziv na pritisak papučice gasa je brži.
Elektromotor se napaja iz nove i snažnije litij-ionske baterije, a što je dovelo do veće iskoristivosti Yarisa u vožnji isključivo na električni pogon. Naime, sada može postići brzinu do 130 km/h, a povećana je i sposobnost vožnje na električni pogon u gradskom prometu. Emisija CO2 je smanjena, a vrijednost potrošnje goriva prema mješovitom ciklusu WLTP-a je 3,7 l/100 km, što predstavlja umanjenje za 20%. Poboljšano je međuubrzanje s 80 na 120 km/h, a što je skraćeno za dvije sekunde, na 8,1 s. Osigurano je bolje ubrzanje pri manjim brzinama, na primjer u vožnji kroz kružni tok, te linearnije, prirodnije ubrzanje u vožnji na otvorenoj, zavojitoj cesti, radi pojačavanja užitka u vožnji.
Svaki od četiri glavna sklopa hibridnog sustava pridonosi poboljšanim voznim svojstvima novog Yarisa. To su potpuno novi motor Hybrid Dynamic Force, nova litij-ionska baterija, potpuno novi hibridni mjenjač, te upravljačka jedinica snage. Svi ovi sklopovi su razvijeni uz korištenje filozofije TNGA, zahvaljujući čemu su ostvareni učinkovito oblikovanje i jednostavnost proizvodnje u velikim količinama.
Novi benzinski motor hibridnog sklopa je iz iste obitelji motora TNGA kao i 2-litreni, četverocilindrični motor koji se ugrađuje u modele Corolla i C-HR. Ovdje je pak odstranjen jedan cilindar, no i dalje ima dugačak hod, kompresijski omjer 14:1 i brzo izgaranje s boljim nadzorom temperature i tlaka. To pridonosi njegovoj izuzetno visokoj toplinskoj učinkovitosti – 40% – zahvaljujući čemu se iskoristi više energetskog potencijala svake kapi goriva. Benzinski motor ima najveću snagu od 93 KS (68 kW) i najveći okretni moment od 120 Nm pri 3600 okr/min. Prijenos snage odvija se putem automatskog e-CVT – električno stalno promjenljivog mjenjača – koji omogućava linearno ubrzanje i tiši rad.
Hibridni sustav rabi dva elektromotora odnosno generatora (MG) – MG1 i MG2. MG2 je spojen na prednje kotače i može se koristiti kao izvor snage za pogon vozila. Broj okretaja elektromotora kod kojeg se snaga može prenositi na kotače određuje najveću brzinu koju automobil može postići uz električni pogon (EV), zbog čega je MG2 ključan za vozna svojstva na električni pogon ovog automobila. MG1 se pak koristi za pokretanje benzinskog motora i za generiranje električne energije za punjenje baterije.
Spomenuli smo već kako je novi Yaris dobio novu bateriju hibridnog sklopa. Radi se o litij-ionskoj hibridnoj bateriji, čiji je napon povećan sa 144 na 177,6 V. Broj članaka je smanjen, sa 120 na 48. Električni tok je značajno poboljšan, za 100% na ulazu u bateriju, odnosno 50% na izlazu. Uz značajno veću gustoću električne energije, baterija je i manja i lakša za čak 12 kg. Zbog malih dimenzija moguće ju je smjestiti ispod stražnjih sjedala, zajedno s akumulatorom čime se oslobađa prostor u prtljažniku. Tehnologija litij-ionskih baterija stvara bolji električni tok, što je ključno u postizanju snažnih performansi u vožnji na električni pogon po gradu.
Potpuno novi hibridni mjenjač je manji i lakši, pri čemu su elektromotori/generatori postavljeni na različita vratila, umjesto jedan iza drugoga, čime je smanjena širina sklopa za oko 37 mm. MG2 ima novu segmentnu statorsku zavojnicu, zahvaljujući čemu je sklop kompaktniji. Njegova snaga je 59 kW, a okretni moment 141 Nm na prednjim kotačima pri maksimalnih 17.000 okr/min. Ključna prednost je veliko povećanje performansi, pa sada benzinski motor može mirovati, a vozilo se kretati isključivo na električni pogon brzinom do 130 km/h. Ovaj mjenjač ima i novu uljnu pumpu koju pogoni zupčasto kolo, a koja osigurava podmazivanje zupčanika i elektromotora/generatora 2.
Upravljačka jedinica snage podnosi jakost struje 100 A, mijenjajući 177 V iz baterije na 580 V te koristeći tranzistorsko upravljanje u inverteru za transformaciju iz istosmjerne u izmjeničnu struju. Na učinkovitost tranzistora utječe upravljanje toplinom unutar sklopa. Naime, kada su vertikalno postavljeni moguće ih je hladiti s obje strane, pa je moguće preciznije upravljanje toplinom, a time i visoka frekvencija struje – do 10.000 puta u sekundi. Tako je značajno povećana učinkovitost sustava i prijenos električne energije u elektromotor. Transformator u upravljačkoj jedinici snage pretvara 177 V iz hibridne baterije u 12 V za napajanje pomoćnih agregata u automobilu.
Power Split Device, uređaj za raspodjelu snage je u srcu hibridnog sustava i upravlja uzajamnim djelovanjem sklopova. On omogućava da automobil djeluje kao paralelni hibrid pri čemu MG2 sam pogoni automobil, ili uz sudjelovanje hibridnog benzinskog motora. Kao što smo već spomenuli, prva primjena platforme GA-B Toyotine nove globalne arhitekture (Toyota New Global Architecture) donosi ključne prednosti u voznim svojstvima, stabilnosti i udobnosti u vožnji. Povećana je za čak 37% krutost karoserije. Dobiveno je niže težište i poboljšan raspored masa, a što pridonosi boljem upravljanju i stabilnosti.
Konstrukcija ovjesa je ključna za dinamičke karakteristike automobila. Jedna od najvažnijih primjena filozofije TNGA je osiguravanje da svaki novi model uživa pogodnosti optimalnih postavki. Yaris ima potpuno novi raspored, s MacPhersonovim nogama sprijeda koje su postavljene pod drugačijim kutom pa u svom djelovanju izazivaju manje trenja. Vrh amortizera ovdje služi kao uporište krajnika upravljača, dok je promjena kuta ovjesa omogućila bolji raspored amortizera i opruga čime su smanjene vibracije.
Stražnja torzijska opruga je 80% kruća, a krutost u odnosu na valjanje je povećana za više od 80% čime je smanjeno valjanje u zavoju i općenito poboljšana okretnost automobila. Povećanje krutosti ovjesa je omogućilo korištenje mekših opruga. Uz poboljšanu ravnotežu podvozja naprijed/natrag, postignuta je veća udobnost u vožnji. Arhitektura platforme i gornji dio karoserije su konstruirani tako da se smanji buka u kabini. Inženjeri su prepoznali mjesta na kojima buka najviše prodire – armaturna ploča i podnice – te podesili svoju konstrukciju tako da izoliraju vanjsku buku.
U Toyoti očekuju da će 60% prodaje činiti modeli više razine opreme. To uključuje Mid+ ‘težište’ ponude – Elegant, koja ima klasičan izgled, i Style koju krasi mladenačkiji i dinamičniji profil. U cijeloj paleti, standardna oprema uključuje Toyota Safety Sense, stražnju kameru i elektroničku parkirnu kočnicu. Opcije uključuju upozorenje za promet iza vozila s automatskim kočenje koje olakšava izlazak i parkirnog mjesta, monitor mrtvog kuta i inteligentne sonare za otkrivanje prepreka.
Toyota Yaris ima impresivno nasljeđe u pogledu sigurnosti; primjerice model druge generacije je bio prvi model u svojoj klasi koji je ostvario pet zvjezdica na ispitivanju sigurnosti Euro NCAP, koje je najcjenjenije u europskoj automobilskoj industriji. Prednosti naprednijih tehnologija izbjegavanja sudara i pomoći vozaču nakon toga su stavljene na raspolaganje uvođenjem Toyota Safety Sense u cjelokupnu ponudu kao standardne opreme 2017. godine – još jedan prvijenac u segmentu.
Novi Yaris podiže sigurnost malog automobila na najviše razine, te je opremljen da bude najsigurniji model u svojem segmentu. Njegova najveća snaga je značajno povećana krutost karoserije, što je izravna pogodnost nove GA-B platforme te veliki iskorak u sustavima koji čine sklop Toyota Safety Sense. Novi Yaris, zahvaljujući modulu za prikupljanje podataka, uživa pogodnost sustava eCall koji automatski poziva hitne službe na lokaciju vozila u slučaju jakog sudara. Iako malih dimenzija, novi Yaris uživa u svim prednostima najnovijih naprednih sustava pomoći vozaču (Advanced Driver Assistance Systems – ADAS). Kao potvrđeni predvodnik u svojoj klasi u pogledu aktivne sigurnosti, Yaris sada kreće i dalje. Ponoseći se ne samo zadnjom generacijom brojnih funkcija, nego usvajajući i cijeli niz funkcija koje se po prvi put pojavljuju u Toyoti.
Paket Toyota Safety Sense za novi Yaris nudi više funkcija nego ijedan trenutni Toyotin model ili bilo koji njegov konkurent u segmentu B. On uključuje sustav predsudarne zaštite s otkrivanjem vozila, otkrivanjem pješaka (danju/noću), otkrivanjem biciklista (danju), pomoć u križanju (otkrivanje vozila i pješaka), pomoć u zakretanju upravljača u nuždi. Tu je i inteligentni prilagodljivi tempomat (puni raspon brzine za Yaris Hybrid), kao i sustav čitanje prometnih znakova, automatska duga svjetla te upozorenje za nenamjerno prestrojavanje sa zakretanjem upravljača i pomoć u zadržavanju u prometnom traku.
Pomoć u izbjegavanju sudara je unaprijeđena uz poboljšano djelovanje, kao i povećanje broja funkcija. Prije svega, brzina pri kojoj je moguće održavanje razmaka od vozila u sklopu sustava predsudarne zaštite (Pre-Collision System – PCS) je povećana na 180 km/h. PCS isto tako sada ima mogućnost otkrivanja pješaka na putanji vozila, u vožnji danju ili noću, pri brzinama do 80 km/h, te biciklista u vožnji danju. Yaris je sada prva Toyota opremljena sustavom pomoći u skretanju na križanju. On pomaže u izbjegavanju uobičajene opasnosti od sudara s nekim vozilom ili naleta na pješaka prilikom skretanja na križanju. Ako sustav otkrije pješaka koji prelazi cestu u koju vozilo skreće, ili ako postoji opasnost da vozilo uđe u putanju nadolazećeg vozila, oglasit će se zvučno upozorenje i, ako vozač ne reagira, automatski će se uključiti kočnice. Ova funkcija djeluje pri brzinama između 10 i 25 km/h.
Unapređenje sustava Toyota Safety Sense uključuje prilagodljivi tempomat na Yarisu Hybridu, koji djeluje pri brzinama od 0 do 180 km/h. Zaustavit će automobil ako se vozilo ispred zaustavi. Ako zaustavljanje traje kraće od tri sekunde, sustav ponovno pokreće automobil, ako zaustavljanje traje duže, automobil je moguće pokrenuti laganim pritiskom na papučicu gasa ili pritiskom na prekidač ACC. Pored povećanja sigurnosti, ovime se omogućava opuštenija vožnja u gustom prometu s čestim zaustavljanjima. ACC uvijek radi sa sustavom čitanja prometnih znakova u vozilu, radi prenošenja vozaču podatka o ograničenju brzine, kada se to ograničenje promijeni.
Zakretanje upravljača u nuždi je još jedan Toyotin novitet. Ova funkcija pomaže vozaču kada postoji opasnost od naleta na pješaka ili prepreku na putanji kretanja i kada je potrebno manevrom izbjeći udarac. Sustav pruža dodatni zakretni moment na obruč u upravljača radi povećanja stabilnosti vozila i sprečavanja izlaska automobila iz prometnog traka. Radi sprečavanja čestih udaraca prilikom manevara pri maloj brzini, kao opcija je dostupno upozorenje za promet iza vozila uključujući automatsko kočenje koje djeluje kada sustav otkrije nadolazeća vozila prilikom izlaska unatrag iz parkirnog mjesta ili kada postoji mogućnost udarca o vozilo u mirovanju prilikom parkiranja. Ova opcija uključuje i monitor mrtvog kuta koji će upozoriti vozača o moguće neuočenom vozilu s jedne ili druge strane.
Tu je i inteligentni sonar prepreka koji može pomoći vozačima u izbjegavanja manjih udaraca i ogrebotina koje se lako dogode prilikom parkiranja, a skupi su za popravak. Ako ultrazvučni senzori u stražnjem dijelu automobila otkriju neki predmet i utvrde da postoji mogućnost sudara s njim, uključuje se automatsko kočenje radi sprečavanja tog sudara. Koliko je Yaris važan za Toyotu, jasno pokazuje podatak kako je u 20 godina postojanja postao najvažniji njihov model u Europi i to neprestano povećavajući ukupni broj prodanih vozila i tržišni udio. Protekle godine zabilježena je prodaja od oko 224.000 vozila, te dostigao 7,6% tržišta u B segmentu, čime je bio najprodavaniji Toyotin model u Europi, čineći više od 22% prodaje novih automobila. Hrvatskim se prometnicama kreće preko 17.000 Yarisa iz prethodne 3 generacije.
Novi Yaris se proizvodi u pogonu Toyota Motor Manufacturing France u Onnaingu, u blizini Valenciennesa, gdje je uloženo 300 milijuna eura u omogućavanje proizvodnje vozila TNGA. 1,5-litarski motor Hybrid Dynamic Force i hibridni mjenjač proizvode se u tvornici Toyota Motor Manufacturing Poland. Sada, na početku prodaje, predviđeno je čak sedam razina opreme: Luna, Stella, Sol, Sport, Elegant, Style i Premiere. Cijene kreću od 106.800 kuna za jednolitreni benzinac od 72 KS, u Luna razini opreme, dok idući Stella stoji 110.000 kn. Želite li snažniji motor, 1,5-litreni od 125 KS, on u početnom Stella paketu stoji 117.000 kn. Luna paket kod hibrida stoji 149.600 kn, a na što se odobrava Toyotin Eko poticaj od 18.700 kn, pa njegova cijena iznosi 130.900 kn. Predviđanja su da će iduće godine prodati 600 primjeraka, a pola prodaje bi trebali biti hibridi.
Dok razmišljate o kupnji novog automobila, ne zaboravite održavati svog aktualnog metalnog ljubimca. Bez obzira vozite li već neku od verzija Yarisa ili pak nekog drugog Toyota modela ili pak bilo koje druge marke, znajte kako u Auto Kreši imate priliku pronaći brojne rezervne dijelove. Idete li na mali servis i trebate samo ulje, filter ulja, filter goriva, filter zraka i filter kabine, nema problema, sve to ima u Auto Kreši. Trebate li pak svog metalnog ljubimca opremiti za zimu, u Auto Kreši potražite zimske gume, nove metlice brisača ili pak gumene tepihe, kao i zimsku tekućinu za stakla ili pak antifriz i novi akumulator.
Spomenimo i kako Toyota osigurava 5 godina jamstva, bez ograničenja kilometara, kao i 10 godina jamstva na hibridnu bateriju. Želite li nabaviti jedan primjerak za sebe, računajte i na vrlo dobre opcije financiranja. Za hibridni model tako ima opcija da se odmah plati pola vrijednosti vozila, a druga polovica nakon 24 mjeseca. U međuvremenu se te dvije godine plaća samo rata od 188,17 kn. Riječ je o financiranju putem financijskog leasinga na period od 24 mjeseca uz godišnju fiksnu kamatnu stopu od 3,45%, a vezanu za HRK. Tu je i trošak obrade koji iznosi 1309 kn, dok je mjesečna leasing rata 188,17 kn. Nakon 24 mjeseca otkupna vrijednost vozila iznosi 65.400 kn, pa dolazimo do EKS od 4,53%. Znači, leasing rata je mjesečna, s PDV-om, izražava se i plaća u kunama na datum dospijeća. Ukupan iznos koji korisnik leasinga mora platiti iznosi 136.725,08 kn.