Motorno ulje je krvotok vašeg motora. Održava vitalne dijelove podmazanima, sprječava trenje, hladi komponente, te čisti i štiti od korozije. Bez pravilnog i kvalitetnog motornog ulja, vaš automobil bi brzo došao do svog kraja.
Vrste motornih ulja i gradacije: kako odabrati pravo?
Postoji široka paleta motornih ulja, od konvencionalnih do potpuno sintetskih. Viskoznost, označena brojevima poput 5W-30 ili 10W-40, označava ulje i njegovu sposobnost prilagodbe različitim temperaturama. Razumjeti ove oznake ključno je za odabir ulja koje najbolje odgovara vašem vozilu.
1. viskoznost
Viskoznost označava “debljinu” ili fluidnost motornog ulja. Označava se s dvije vrijednosti odvojene slovom ‘W’ (zimi) ili ‘A’ (ljeto). Primjerice, ulje označeno kao 5W-30 ima bolje performanse na niskim temperaturama od 10W-40. Kako različiti automobili zahtijevaju različite vrste ulja, tko se i njihove oznake razlikuju. Viskoznost se dijeli na 14 klasa, ljetnih i zimskih:
- 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W su ljetne klase i označavaju se brojem ispred slova
- W8, W12, W16, W20, W30 , W40, W50, W60 su zimske klase i označavaju se brojem iza slova
Broj ispred slova W označava indeks viskoznosti ulja na niskim temperaturama. “W” označava zimske uvjete. Primjerice, 10W-40 ulje zadržava indeks viskoznosti od 10 do -25 stupnjeva. Drugi broj, iza W, ovisi o temperaturi motora i toplini okoliša- Što je područje u kojem živimo toplije, poželjno je da je drugi broj viši jer znači da je ulje gušće.
2. jedinice: SAE i ACEA
SAE (Society of Automotive Engineers): koristi jednostavnu brojčanu oznaku (10W-30, 5W-40).
ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association): koristi složeniju oznaku koja uključuje brojeve i slova, pružajući dodatne informacije o performansama i tipu motora. Podjela prema ACEA klasifikaciji razlikuje tri osnovne skupine:
- A/B – ulja za benzinske i dizel motore za osobna i laka gospodarska vozila
- A1/B1 – za benzinske i dizel motore koji koriste ulja niskog trenja i niske viskoznosti
- A3/B3 – za benzinske i dizel motore
Tipovi motornih ulja
Mineralna ulja: bazirana na konvencionalnim naftnim bazama. Mineralna motorna ulja imaji manju otposrnost na visoke temperature i oksidaciju u odnosu na sintetička. Imaju višu točku tečenja, zbog čega su manje pogodna za zimske uvjete i izuzetno niske temperature obzirom da su napravljena na parafinskoj osnovi preradom nafte. Ekonomična opcija, ali zahtijevaju češće izmjene.
Sintetička ulja: stvorena u laboratoriju, pružaju bolje performanse na ekstremnim temperaturama i duže traju. Bolje podnose visoke temperature i imaju bolju tečnost na niskim temperaturama. Duže traju i omogućuju veće intervale zamjene. Pružaju bolju zaštitu motora, posebice od habanja i korozije te doprinose njegovoj čistoći obzirom da ne stvaraju gotovo nikakav talog.
Polusintetička ulja: kombinacija mineralnih i sintetičkih ulja, pružajući balans između performansi i cijene. Po svom sastavu sličnija su mineralnim uljima i predstavljala su optimalan izbor za vozila iz 90-tih godina prošlog stoljeća.
Ostali dodaci i specifikacije
PI (American Petroleum Institute): definira standarde i kvalitetu motornih ulja.
ILSAC (International Lubricant Specification Advisory Committee): specifikacije koje se često susreću u uljima namijenjenima benzinskim motorima.
Intervali promjene ulja
Redovita izmjena motornog ulja ključna je za dugovječnost vašeg motora. Preporučeni intervali variraju, ali prosječno se kreću između 10 000 do 30 000 kilometara. Ovisno o uvjetima vožnje, uvijek slijedite preporuke proizvođača.
Zimske temperature: kako motorno ulje reagira?
Zimske temperature mogu značajno utjecati na performanse motornog ulja. Veći indeks tečnosti pri niskim temperaturama važan je kako bi se olakšalo hlađenje i podmazivanje motora. Tijekom hladnog jutra, pripazite na pravilno zagrijavanje motora prije vožnje kako biste omogućili ulju postizanje radne temperature.
Provjerite veliku ponudu motornih ulja na www.autokreso.hr