Koliko god mi to htjeli ili ne, nalazimo se u revolucionarnom vremenu što se tiče automobila, odnosno mobilnosti. Ne, nije to ona razina kada se prelazilo s parnih vozila na vozila s unutarnjim izgaranjem, no kompletna elektrifikacija danas, uz daleko veći broj vozila, nimalo ne zaostaje za time. Više uopće nije pitanje hoće li elekrični automobili uzeti primat onim do sada, benzinskim i dizelskim, već je samo pitanje trenutka u kojem će se to desiti. Mislimo da nema proizvođača automobila koji već nije krenuo barem u neki oblik elektrifikacije svojih modela. Bez obzira mislimo li pri tome na hibridne modele, one obične ili plug-in verzije, ili pak u potpunosti električna vozila. Mnogi govore kako je pored električnih vozila daleko veća budućnost modelima koji kao pogonsko gorivo koriste vodik. No, mislimo kako ćemo na vozila opremljena gorivim čelijama ipak trebat malo pričekati.

Vratimo se mi na ono što je bit ovog članka – Mercedes-EQ. Riječ je o novoj Mercedesovoj diviziji, kao što već imaju Mercedes-AMG ili Mercedes-Maybach, a koja će se odnositi na isključivo električne modele. Tu je proizvođač njemačkih premium modela već prije više od godine dana prikazao prve modele, a sada, s kompaktnim izdanjem, kreće velika popularizacija ovog brenda. Znači, pored modela EQC, a koji je baziran na SUV modelu GLC, te modela EQV, a koji je nastao po uzoru na popularnu V-klasu, sada je red došao na EQA.

EQA je kompaktni električni SUV, a koji korijene, odnosno poveznicu vuče iz modela GLA. Prema trenutnim planovima, pored sada već znači tri električna modela, do kraja iduće godine očekuju se još najmanje tri modela – EQB, EQE te EQS. U slučaju da vozite Mercedes GLA, nemojte smetnuti s uma kako brojne dijelove možete pronaći u Auto Kreši. Bez obzira krenemo li od onih osnovnih stvari poput metlica brisača ili pak guma, kako ljetnih tako i zimskih, tu su i ulja, filteri, diskovi i kočione obloge, svjećice, antifriz, kao i gumeni, odnosno platneni tepisi – sve to, ali i mnogo više možete pronaći u prodajnoj paleti Auto Kreše.

Prema već ustaljenoj praksi koja se prakticira sada već skoro godinu dana, premijera je pripremljena u digitalnom formatu, a tek iznimno rijetku priliku voziti novi model imalo je troje influencera koje je Mercedes odabrao, a koji su nakon tih prvih vožnji s nama podijelili svoje dojmove.

‘Mercedes-EQ teži preuzeti vodstvo u polju električnih pogonskih sustava i softvera vozila. Do danas smo definirali ambiciozne ciljeve razvoja proizvoda i odlučili jače pokrenuti predstavljanje novih tehnologija na tržištu’, kaže Markus Schäfer, član Upravnog odbora kompanija Daimler AG i Mercedes-Benz AG, odgovoran za istraživanja Daimler grupe i COO odjela Mercedes-Benz Cars. ‘Novi EQA omogućuje vam da pokažemo kako zamišljamo e-mobilnost krojenu prema potrebama naših klijenata. Ponudit ćemo cijelu obitelj EQA modela, sa snagama koje se kreću od 140 do preko 200 kW, s prednjim pogonom i pogonom na sve kotače. A za one kojima je doseg posebno važan, naš portfelj će uskoro uključivati posebnu izvedbu modela EQA s dosegom od preko 500 kilometara. Model EQA dokazuje da je, uporabom prokušane i testirane arhitekture, moguće postići izvrstan kompromis između performansi, troškova i vremena dolaska na tržište.’

‘Zahvaljujući MBUX sučelju, naša su vozila danas postala mobilni asistenti. S modelom EQA idemo korak dalje: pametne pomoćne funkcije, kao što su navigacija s funkcijom Electric Intelligence, integrirane su u MBUX, što ih čini još lakšima za uporabu’, ističe Sajjad Khan, član Upravnog odbora kompanije Mercedes-Benz AG, te nadodaje ‘nadalje, model EQA pokazuje kako smo uspjeli pomiriti tehnološki napredan i održivi električni pogonski sustav s Mercedes-Benzovom ključnom vrijednosti, a to je sigurnost.’

Kompaktni EQA karakterizira ‘black panel’ maska hladnjaka sa središnjom zvijezdom, a što postaje prepoznatljivi detalj Mercedes-EQ modela. Dodatna prepoznatljiva svih potpuno električnih modela njemačkog proizvođača je kontinuirana svjetlosna traka u prednjem i stražnjem dijelu. Riječ je o vodoravnoj traci od optičkih vlakana, a koja povezuje dnevna pozicijska svjetla full-LED prednjih svjetala, čime se osigurava visoka razina prepoznatljivosti, kako  danju tako i noću. Istaknute plave značajke unutar prednjih svjetala ojačavaju prepoznatljivi Mercedes-EQ potpis.

LED stražnja svjetla savršeno se stapaju s podrezanom LED svjetlosnom trakom, čime se pojačava dojam širine stražnjeg dijela modela EQA. Registarska pločica prenesena je u branik. Ekskluzivni za ovaj model su aluminijski kotači izvedeni u dvije ili tri boje, s dimenzijama do 20 inča, a u nekim slučajevima s rosé zlatnim ili plavim dekorativnim obrubom. U slučaju da se pitate kakvih je dimenzija novi model EQA, evo odgovora: dug je 446,3 centimetra, širok 183,4 te visok 162 cm. Pored toga, valja imati na umu kako je nastao na platformi s međuosovinskim razmakom od 272,9 cm. Prtljažnik je obujma 340 litara, a što se preklapanjem naslona stražnje klupe može povećati na 1320 litara. Vozilo spremno za vožnju teži 2040 kilograma.

‘Progresivni luksuz u svom najviše sportskom izdanju. Stvoren je potpuno električni SUV projektiran za održivu mobilnost budućnosti, u obliku kompaktnog, modernog modela EQA’, kaže Gorden Wagener, šef dizajna kompanije Daimler AG te zaključuje ‘savršene proporcije vanjštine i spektakularna unutrašnjost postavljaju nove standarde.’

Ovisno o dizajnerskoj liniji i liniji opreme, postoje razne značajke unutrašnjosti koje ukazuju na električni karakter EQA modela, u obliku unutrašnjih elemenata s pozadinskom rasvjetom i rosé zlatno obojanih dekorativnih elementa na ventilacijskim otvorima, sjedalima i ključu vozila. Edition 1 specijalni model dodatno uključuje precizno perforirana kožom presvučena sjedala, kroz koju se može vidjeti plava tkanina. Instrumenti, sa svojim specifičnim prikazima za električno vozilo, preuzeli su jednaku shemu boja s rosé zlatno obojanim i plavim istaknutim detaljima. Položaj sjedenja je visok i uspravan, što je tipično za neki SUV, a to ga čini ne samo udobnim za ulazak i izlazak nego dobrim i u smislu sveobuhvatne vidljivosti. Tijekom razvoja, iskoristivost bila je jedan od glavnih fokusa. Sukladno time, nasloni stražnjih sjedala mogu se preklopiti u omjeru 40:20:40.

Uz vrijednost Cd faktora od 0,28, model EQA postiže izvrstan rezultat. Površina prednjeg presjeka A je 2,47 kvadratnih metara. Među najvažnijim aerodinamičnim mjerama su potpuno zatvoren usis zraka za hlađenje u gornjem dijelu, aerodinamično učinkoviti prednji i stražnji donji spojleri, jako uglađeno, skoro potpuno zatvoreno podvozje, specijalno optimizirani Aero kotači i specifično prilagođeni spojleri prednji i stražnjih kotača.

Idemo sada malo vidjeti što pokreće model EQA. Već smo spomenuli kako je ovo prvi model, a uskoro možemo očekivati i snažniju verziju, kao i onu s pogonom na sva četiri kotača. Znači, EQA 250 početni je model koji za pogon rabi asinkroni električni motor od 140 kW. Motor smješten u prednjem dijelu napaja se iz ‘dvoslojne’ litij-ionske baterija kapaciteta 66,5 kWh, smještene ispod putničke kabine. Visokonaponska baterija sastavljena je od 200 ćelija, u pet modula, a ima maksimalni napon od 420 V te nominalni kapacitet 190 Ah. Kao i za sve ostale visokonaponske baterije, Mercedes-Benz izdaje certifikat o baterijama, pružajući tako jamstvo performansi. To vrijedi osam godina ili za prijeđenu udaljenost od 160.000 kilometara i jamči ispravno funkcioniranje visokonaponske baterije. Certifikat također pokriva gubitak kapaciteta baterije.

Uzmemo li u obzir službene podatke o potrošnji električne energije od 17,7 kWh/100 km, ispada da bi baterija, prema WLTP-u, trebala osiguravati doseg od 426 kilometara. Pored snažnijeg modela s više od 200 kW i modela s 4Matic pogonom, kasnije se očekuje i model koji će imati i veći doseg. Za punjenje baterije osiguran je CCS priključak za punjenje izmjeničnom i istosmjernom strujom. Kod kuće ili na javnim punionicama, ugrađeni punjač pruža prikladan način punjenja EQA do 11 kW pomoću izmjenične struje (AC). Ovisno o stanju napunjenosti i temperaturi visokonaponske baterije, EQA se može puniti maksimalnom izlaznom snagom do 100 kW na odgovarajućoj punionici. Baterija se u ovom slučaju može napuniti s 10 do 80 posto za 30-ak minuta.

Kako bi se zadovoljili visoki standardi udobnosti što se tiče buke i vibracija po kojima je ova marka poznata, poduzete su kompleksne mjere za izoliranje električnog pogona od šasije i karoserije. Ovaj efekt unaprjeđuju razne mjere za prigušenje. Pored najveće snage od 140 kW, tu je i najveći okretni moment od 375 Nm, a što je sve zajedno omogućava ovom električnom SUV-u ubrzanje s mjesta do 100 km/h za 8,9 sekundi, dok je maksimalna brzina 160 km/h.

Standardna toplinska pumpa čini dio sofisticiranog sustava upravljanja toplinom. Sa svojim raznim inovativnim detaljima, kao što su ponovna uporaba otpadne topline električnog pogonskog sustava, sustav je konfiguriran za izvanrednu učinkovitost i time maksimalni doseg. Također je moguće unaprijed aktivirati klimatiziranje kabine modela EQA prije samog kretanja. Ovom funkcijom direktno se upravlja preko MBUX informacijsko-zabavnog sustava ili preko Mercedes me aplikacije.

Niski otpor strujanju zraka znači veću učinkovitost – nešto što je posebno važno kod električnih vozila. Model EQA je prvi model iz Mercedes-EQ serije čiji je razvoj aerodinamike u potpunosti proveden digitalno. Učinkovitost je ključan faktor, od aerodinamike do navigacije s funkcijom Electric Intelligence. Uz vrijednost Cd faktora od 0,28, model EQA postiže izvrstan rezultat. Površina prednjeg presjeka A je 2,47 kvadratnih metara. Među najvažnijim aerodinamičnim mjerama su potpuno zatvoren usis zraka za hlađenje u gornjem dijelu, aerodinamično učinkoviti prednji i stražnji donji spojleri, jako uglađeno, skoro potpuno zatvoreno podvozje, specijalno optimizirani Aero kotači i specifično prilagođeni spojleri prednji i stražnjih kotača.

Ono što dodatno doprinosi općoj lakoći uporabe modela EQA na svakodnevnoj bazi je standardna značajka navigacije s funkcijom Electric Intelligence. Ova funkcija proračunava rutu koja će vas najbrže dovesti do odredišta. Na osnovi stalnih simulacija dosega, sustav u obzir uzima bilo kakva potrebna zaustavljanja zbog punjenja, kao i razne druge faktore, kao što su topografija i vremenske prilike. Također ima mogućnosti dinamički reagirati na promjene, na primjer, prema situaciji u prometu ili osobnom stilu vožnje.

Uz pomoć usluge Mercedes me Charge, korisnici imaju pristup onome što je danas najveća mreža za punjenje u svijetu: trenutačno uključuje preko 450.000 AC i DC stanica za punjenje u 31 državi. Mercedes me Charge klijentima omogućuje praktičnu uporabu stanica za punjenje raznih pružatelja usluga, čak i u inozemstvu. Samo s jednom registracijom mogu iskoristiti funkciju integriranog plaćanja s jednostavnim procesom naplate. Uz pomoć visokokvalitetnih certifikata o porijeklu, Mercedes-Benz jamči da se u mrežu za punjenje koje nadzire Mercedes me Charge, dovodi energija iz obnovljivih izvora. Mercedes me Charge klijentima omogućuje punjenje na preko 175.000 javnih punionica u cijeloj Europi.

Dio serijske opreme su Active Lane Keeping Assist i Active Brake Assist. U mnogim situacijama, uloga ovog drugog sustava je sprečavanje ili umanjivanje posljedica sudara uz pomoć autonomnog kočenja. Sustav je također u mogućnosti kočiti ako detektira stacionarna vozila i pješake pri tipičnim brzinama gradske vožnje. Unaprijeđene funkcije Driving Assistance paketa, na primjer, uključuju funkciju manevra skretanja, funkciju koridora u nuždi, funkciju upozorenja prilikom izlaska koja vozača upozorava na dolazeće bicikliste ili vozila, kao i upozorenje ako se u blizini pješačkom prijelaza detektira pješak.

Model EQA je pravi Mercedes što se tiče pasivne sigurnosti. Na osnovi robusne strukture modela GLA, karoserija modela EQA je prilagođena kako bi se zadovoljili specifični zahtjevi električnog automobila. Baterija sjedi unutar okvira napravljenog od ekstrudiranih sekcija. Preuzima strukturnu funkciju koju je do sada provodio poprečni element u podnici. Zaštita baterije u prednjem dijelu baterije ima mogućnost zaštititi ovu jedinicu za spremanje energije od probijanja stranim predmetima. Naravno, model EQA je trebao proći uobičajene i vrlo temeljite crash testove.

Bogate standardne specifikacije modela EQA uključuju takve značajke kao što su LED High Performance prednja svjetla s Adaptive Highbeam Assist funkcijom, EASY-PACK stražnja podizna vrata s električnim otvaranjem i zatvaranjem, 18-inčne aluminijske kotače, ambijentalno rasvjetu sa 64 boje, dvostruki držač za čaše, luksuzna sjedala s podesivom potporom za lumbalni dio leđa u četiri smjera, stražnju kameru za lakše parkiranje i bolji pregled prilikom manevriranja te multifunkcijski sportski upravljač presvučen kožom. Novi model može se pored osnovne, personalizirati dizajnerskom linijom i linijom opreme, Electric Art i AMG Line, kao i Night paketom.

Dio serijske opreme je intuitivno upravljani MBUX informacijsko-zabavni sustav (Mercedes-Benz User Experience). MBUX se može individualno konfigurirati uz pomoć raznih opcija. Ključna prednost sustava: snažno računalo, sjajni prikazi i grafika, prilagodljive prezentacije, head-up zaslon u boji (opcijska oprema), navigacija s proširenom stvarnosti (opcijska oprema), softver koji uči i glasovne naredbe koje se aktiviraju s ključnom riječi ‘Hej Mercedes’.

Mercedes-EQ ikona na medijskom zaslonu može se koristiti za pozivanje izbornika koji se odnose na opcije punjenja, električnu potrošnju i protok energije. Desni prikaz na ploči s instrumentima je mjerač snage, umjesto brojača okretaja. Gornji dio pokazuje postotak korištene snage, a donji dio rekuperaciju. Lijevi instrument može se koristiti za prikaz toga možete li doći do odredišta bez zaustavljanja radi punjenja. Boje se mijenjaju u ovisnosti o situaciji u vožnji: na primjer, tijekom ubrzavanja prikaz koristi bijelu boju. Ovisno o raspoloženju, ili kako bi to odgovaralo konkretnoj unutrašnjosti, korisnik može birati između četiri različita stila. Progressive inačica uključuje specijalnu Mercedes-EQ shemu boja.

Kao opcija za model EQA, dostupna je kuka za vuču s ESP stabilizacijom prikolice. Posebno praktična značajka je električni sustav otključavanja kugle kuke. Prekidač za otključavanje i indikator nalaze se u sklopu stražnjih podiznih vrata. Nakon što se kuka deblokira može se zakrenuti prema van ili, ako se ne koristi, zakrenuti nazad iza branika. Kapacitet vuče prikolice (bez kočnice/s kočnicom) modela EQA 250 je 750 kilograma, a opterećenje kuke iznosi 80 kg. Kuka za vuču odobrena je za uporabu s nosačem bicikala. Modeli s pogonom na sve kotače nudit će još veći kapacitet vuče.

Novi model EQA proizvodi se u gradovima Rastatt (Njemačka) i Peking (Kina). Baterijske sustave za model EQA isporučuje Mercedes-Benzova podružnica Accumotive iz grada Kamenza. Tvornica baterija u mjestu Jawor u Poljskoj također se priprema proizvoditi baterijske sustave za kompaktne Mercedes-EQ modele. Ovaj električni SUV od proljeća 2021. naći će se u salonima u Europi i Hrvatskoj. Prema trenutno dostupnim informacijama, trebao bi u Hrvatskoj imati početnu cijenu od 49.937,50 eura i to za model EQA 250.

I dok čekamo da novi EQA stigne u domaće prodajne salone, ne zaboravite kako u Auto Kreši imate priliku pronaći brojne rezervne dijelove za sve dosadašnje Mercedes-Benz modele, bez obzir govorimo li o onim novijima ili pak starijima. Računajte da u Auto Kreši imate na raspolaganju iznimno široku ponudu raznih ulja, filtera ulja, filtera goriva, filtera zraka i filtera kabine, govorimo li o potrebama za mali servisni interval. Tu su i karoserijski dijelovim, kao i trenutno aktualna zimska oprema. Sukladno time, u Auto Kreši potražite zimske gume, nove metlice brisača ili pak gumene tepihe, kao i zimsku tekućinu za stakla, odnosno antifriz te novi akumulator.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)