Među vozačima ima onih koji su više ili pak nešto manje educirani o svom vozilu i pojedinim dijelovima koje to vozilo sadrži. I dok mnogi ‘znaju sve’ ima onih koje takve stvari jednostavno ne interesiraju te se eventualno kad ‘zaškripi’ pokušavaju malo educirati. Slično je i s gumama. Dok ima vozača koji točno znaju što im je potrebno, koje su gume preporuka za njihovo vozilo, ima i onih koji to ne znaju. Tako je i mnogo vozača koji ne znajući što znače oznake na pneumaticima.
Kod kupnje guma potrebno je prvo znati njihovu namjenu. Radi li se o ljetnim, zimskim ili cjelogodišnjim modelima. Nakon toga ne bi bilo loše upoznati se s oznakama na gumama, a kako bi što bolje odabrali gume koje će zadovoljiti vaše potrebe.
Stoga smo odlučili pokušati objasniti što pojedine oznake na gumama znače te zašto je o istima potrebno voditi računa, a ne samo odabrati potrebne dimenzije. Naime, dobro znamo kako su gume jedina veza vozila s podlogom kojom se vozimo, a što je od iznimnog utjecaja na svaku vožnju.
Ne, ovdje se nećemo baviti usporednim testovima, kao niti preporukom da odaberete gume ovog ili onog proizvođača. Cilj nam je podsjetiti vas kako ‘čitati’ oznake na gumama koje kupujete. Ipak, valja znati da se pored iznimno široke ponude rezervnih dijelove u Auto Kreši, poput raznih ulja, filtera, diskova i kočionih obloga, svjećica i antifriza ili pak metlica brisača kao mogu pronaći i automobilske gume. Sve to možete pronaći u prodajnom asortimanu Auto Kreše.
1
Dimenzija: Jedan od najvažnijih podataka o gumi svakako je njihova veličina. Ta oznaka sastoji se od širine gume u milimetrima, njezine visine (izražene u postocima visine gume u usporedbi s njezinom širinom, što se naziva presjekom gume) te promjera unutarnjeg ruba u inčima ili palcima. To su također mjere koje proizvođač automobila definira pri izradi vozila i treba ih bezuvjetno uzeti u obzir. Naime, 205/55 R16 znači da je riječ o gumi širokoj 205 milimetara, visine je 55 (55% od 205=112,75 mm), a promjera 16 inča (1 inč (eng. inch) ili col iznosi 2,54 centimetra). Slovo ‘R’ govori da je guma radijalne konstrukcije, dok se dijagonalne u pravilu više ne proizvode.
2
EU oznake: Svaka guma ima takozvanu EU oznaku, odnosno naljepnicu. Na njoj je moguće očitati važne informacije o sigurnosti gume i njezinom utjecaju na okoliš. Slično energetskoj oznaci s kućanskih aparata, EU oznaka gume olakšava usporedbu u odnosu na prianjanje na mokrim cestama, potrošnju goriva i razinu buke. Ona obuhvaća oznake sa slovima od A (najbolja guma) do E. Od protekle su godine tu i dvije nove oznake. To su pokazatelji performansi za prianjanje na snijegu i ledu (gume za skandinavsko tržište). Nova EU oznaka za gume zadržala je i neke stare oznake, a osmišljena je kao pomoć potrošačima pri izboru guma s učinkovitijom potrošnjom goriva pružajući im ujedno informacije o putu kočenja. Odabir guma s nižim otporom kotrljanja i kod krajnjih korisnika i kod komercijalnih korisnika može dovesti do znatnih ušteda u smislu troškova goriva, kao i manjih emisija.
Oznake o prianjanju na mokrome omogućavaju veću sigurnost, a informacije o buci pri kotrljanju su pomoć u smanjenju zagađenja bukom koje proizvodi cestovni promet. Treba dodati da je dosadašnji način sa zvučnim valovima kod buke zamijenjen s oznakama A, B i C uz oznaku buke izraženu u decibelima. Razredi od A do C na novoj oznaci ostaju nepromijenjeni. Gume C1 i C2, i za automobile i za kombi vozila, koje su po otporu kotrljanja i prianjanju na mokrom prethodno pripadale razredu E odsad će pripadati razredu D, koji je dotad bio prazan, a gume koje su dosad bile u razredima F i G pripadat će razredu E. Tako će oznaka biti jasnija i jednostavnija za tumačenje.
3
Nosivost i brzina: Oznake se sastoje od dvoznamenkastog ili troznamenkastog broja i slova (na primjer 91H) otkrivaju nam dopušteno opterećenje, odnosno nosivost i najvišu dopuštenu brzinu gume. Nosivost se odnosi na opterećenje pojedine gume (broj 91 označava da određena guma može nositi masu od 615 kilograma, što dakle znači da je nosivost sve četiri gume 2460 kg). Opterećenje svih guma ne smije biti manje od najveće dopuštene mase automobila. Indeksi brzine za osobna vozila označeni su slovima Q, T, H, V, W i Y, koja dopuštaju brzine do 160, 190, 210, 240, 270 i 300 km/h. Postoji također kategorija brzine ZR, koja dopušta brzinu iznad nad 240 km/h.
Indeks nosivosti
Indeks | Nosivost [kg] | Indeks | Nosivost [kg] | Indeks | Nosivost [kg] | Indeks | Nosivost [kg] |
71 | 345 | 81 | 462 | 91 | 615 | 101 | 825 |
72 | 355 | 82 | 475 | 92 | 630 | 102 | 850 |
73 | 365 | 83 | 487 | 93 | 650 | 103 | 875 |
74 | 375 | 84 | 500 | 94 | 670 | 104 | 900 |
75 | 387 | 85 | 515 | 95 | 690 | 105 | 925 |
76 | 400 | 86 | 530 | 96 | 710 | 106 | 950 |
77 | 412 | 87 | 545 | 97 | 730 | 107 | 975 |
78 | 425 | 88 | 560 | 98 | 750 | 108 | 1000 |
79 | 437 | 89 | 580 | 99 | 775 | 109 | 1030 |
80 | 450 | 90 | 600 | 100 | 800 | 110 | 1060 |
Indeks brzine
Index | Brzina (km/h) |
A1 | 5 |
A2 | 10 |
A3 | 15 |
A4 | 20 |
A5 | 25 |
A6 | 30 |
A7 | 35 |
A8 | 40 |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
ZR | >240 |
W | 270 |
Y | 300 |
4
Oznaka DOT: Famozni DOT pruža informacije o datumu proizvodnje gume. Iako DOT čini čak 12-znamenkasta oznaka, i sastoji se od tri šifre po četiri znamenke, nama su najbitnije one posljednje četiri. Znači, ako je oznaka 2520, prve dvije znamenke označavaju tjedan, a druge dvije godinu proizvodnje. Znači, 25. tjedan 2020. godine. Ono što je bitno znati da se zbog logistike i sezonalnosti teško mogu očekivati gume koje su proizvedene prije nekoliko tjedana. Stoga nije čudno da danas u prodaji budu gume koje su proizvedene tijekom 2021. godine. Isto tako proces starenja gume znatno je brži kad su gume ugrađene na vozilo jer na njih djeluje više čimbenika – sunce, oscilacije temperature i mehanički utjecaji s ceste.
5
M + S: Osim oznake M+S prave zimske gume imaju na bočnoj strani oznaku pahuljice u planini s tri vrha, (strana kratica 3PMSF – 3 Pics Mountain Snow Flake), a podvrgavaju se strogim testovima na snijegu i ledu. Treba imati na umu kako naše zakonodavstvo priznaje gume s oznakom M+S (mud + snow – blato i snijeg) pod zimske, iako prave zimske gume moraju imati i oznaku pahuljice odnosno 3PMSF.
6 i 7
XL i SUV: Oznaka XL ili Extra Load obično je napisana kod oznake za nosivost gume. Ona označava model koji ima ojačanu konstrukciju (prvenstveno bokove gume) i veću nosivost. Te su gume namijenjene za ugradnju na težim vozilima, a tu ubrajamo i dostavnjake. Ne smijemo međutim oznaku XL miješati s posebnim modelima guma za sportske terence (SUV) koje se od njih znatno razlikuju. U usporedbi s klasičnim osobnim automobilima, SUV vozila imaju više težište, veću masu, a posljedično i čvršći ovjes. Stoga vozači moraju itekako paziti pri izboru guma jer one moraju biti prilagođene većim opterećenjima. Za razliku od običnih guma, SUV-gume imaju čvršću konstrukciju, a pogotovo su prilagođeni gumena smjesa i oblik dezena gaznog sloja. Stoga za terenca uvijek treba odabrati gume s oznakom SUV.
Indikator istrošenosti guma: U profilu novijih automobilskih guma možete primijetiti manja izbočenja. Označavaju minimalno dopuštenu dubinu profila. Svaka nova guma ima približno od 8 do 10 milimetara profila. Neki proizvođači umjesto običnog izbočenja kod zimskih guma u profilu imaju pahuljicu – i kada se ona istroši i postane nevidljiva, guma više nije primjerena za upotrebu.